Cusco dag 2

Efter en jobbig natt med lite sömn så gav vi till slut upp våra försök att sova kl 05.30. Istället gick vi ner och åt frukost. Vid 9 tiden gick vi ut på upptäcksfärd. Vi vandrade längs trånga gränder och kom gram till ett pittoreskt hostel som låg med världens finaste utsikt över cusco på gatan Ahuacpinta. Vi bokade boende för 2 nätter där efter att vi kommit tillbaka från machu pichu. För 110 soles per natt får vi ett mysigt 3bädds rum med WiFi och frukost , helt okej. Vi vandrade vidare och satte oss på en uteservering vid Plaza Regocijo. Där jag beställde in ceviche, mamma hakade på men insåg vid första tuggan att fisken var rå och kall. Syrligt och annorlunda men jag tyckte ändå att det smakade hyffsat. Mamma däremot var väldigt kritisk. Så efter det gick vi till ett café och tryckte i oss lite glass och Pak med en tillbringare sangria. Trötta och slitna kraschade vi på hotellrummet vid 16 tiden. Vi passade på att sova när det för en gångs skull gick och vaknade strax innan 22. Vi släpade oss till en pizzeria o pressade i oss lite pasta och sen gick vi tillbaka till rummet där jag somnade som en stock. Känns inte som att vi nånsin kommer bli människor, tidskillnaden är så påtaglig. Jag har aldrig upplevt det så förut. Hoppas att ni har det bra där hemma hälsningar från två trötta resenärer.

Peru 2012

Kl är 05:40 och vi ligger klarvakna på vårt hotellrum. Kan nog medge att jag aldrig känt mig såhär jetleggad. Men det måste bero en del på höjden också. Oj vad det känns i lungorna så fort man anstränger sig mer än normalt, nu befinner vi oss endast på ca 3400 m över havet och om några dagar ska vi kämpa oss upp på över 4000 m, vad har vi gett oss in på? Vi lämnade Arlanda tidigt fredag morgon och landade på kvällen i Lima. Vi gick över gatan och checkade in på vårat hotell, en av de få tillfällen en säng och en dusch är guld värda. Mamma hade lite svårt att sova men jag sov som en stock. Vid 6 tiden morgonen därpå gick vi ner och njöt av frukostbuffen. Kl 10:20 gick planet mot cuzco och vi hann knappt komma upp i luften innan det var dags för landning. Det gick smidigt att hämta väskor och vi hittade snabbt en trevlig taxi chaffis som också var guide i staden. När vi kom fram till hotellet fick vi ett proffsigt bemötande av portiern. Och medan vi serverades deras kända Coca te så checkade han in oss och bar upp våra väskor. Kände oss väldigt bortskämda, men det är väl bara att passa på nu för den närmsta veckan kommer bli allt annat än lyxliv. Vi tog snabbt på oss svalare kläder och gick ner till "town Centre" där vi satte oss på en balkong med en öl och hamburgare (kulturellt?!). Solen tog rätt hårt och båda var skapligt röda efter en timma. Så vi gick till en massage salong istället. Kan väl säga att kvalitén var so so. Förutom den starka solen så är vi väldigt jetleggade. Kram från oss