Advanced Diver

I forrgar avslutade vi kurs nr 2. Sa nu ar vi advanced divers. Sista dykdagen var ocksa den basta, vi gjorde tva dyk pa morgonen och sedan ett nattdyk efter en snabb middags rast.

Nar vi kommer ner till samlings platsen pa morgonen sa tisslas det och tasslas om att nagra sett en valhaj pa stallet vi ska aka till och dyka. Alla blir exhalterade sa vi plockar snabbt ihop alla grejjer och beger oss dit med dykbaten. Nar vi anlander till Chumphon Pinnacles sa skriker alla i personalen WHALESHARK WHALESHARK!!! Sa vi kastar pa oss grejjerna och stortar i vattnet. Efter att ha simmat runt i unmgefar 15 min sa pekar varan instruktor Neil pa en stor skugga som simmar i utkanten av revet. Vi tittar efter den tills konturerna suddas ut av havet och sa fortsatter vi varan upptacksfard.

Efter ca 5 min rycker emma tag i mig och jag vander mig om. Rakt emot oss simmar det storsta havsdjur jag nagonsin sett. Vi tittar helt stumma av fascination pa valhajen som simmar narmare och narmare, nar han oppnar munnen rakar en mindre fisk in i hans gap.
Vi sjunker ner nagon meter sa att han inte ska krocka med oss och en meter over vara huvuden simmar nu valhajen fornojt. Vi lagger oss pa rygg och studerar fenan som medtodiskt ror sig fran sida till sida. Till slut forsvinner han till synes lika fort som han dok upp. DET VAR EN MAKTIG UPPLEVELSE!!


Kommentarer
Postat av: Susanne Svahn

Vad häftigt!!!

2009-05-19 @ 22:30:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0