Mongolia and far far away.

Efter en minst sagt kravande vecka pa taget sa steg vi av pa Ulaan bators station. Det var kallt kallt kallt, sa kallt att jag nastan ville springa tillbaka till kupen och lagga mig i ide. Nar vi kom fram till hotellet och gralat med varan snikna taxichauffor, kl 6.30 pa morgonen sa var dorrarna stangda och lobbyn nerslackt. Borjade ana orad.... men vi bankade och ropade och till slut kom en sjukt trott mongol upp pa fotter, han lag och sov i en av sofforna i entren. Vi fick checka in och for forsta gangen pa 5 dagar ta en dusch. Har nog aldrig kant mig sa ren.

Nar det borjade ljusna gick vi ut pa stan, det var fortfarande svinkallt ca -22 grader. Aven fast vi tagit pa oss i princip alla klader vi agde sa fros vi som tva illrar. Vi hittade en koreansk restaurang som va fancy pancy, kande oss lite malplace i vara vandrarkangor och fleecetrojor i dubbla lager. Dessutom river julia nastan inredningen nar hon ska forsoka satta sig nagot sanar graciost. Efter maten vandrar vi runt lite till men bestammer oss ratt snart for att ga tillbaka till hotellet och varma oss. Julia the brave ger sig ut annu en gang pa stan medans jag chillar pa rummet. Vi ater en svingod middag och sanker nagra kalla, innan varan forsta dag i Ulaan Bator ar till anda.

Dagen efter skulle vi bli upphamtade for att aka till nomadlagret Hustai National Park. PA vara papper star det kl 10 sa vi gar upp i godan ro och ater frukost strax efter atta. Nar jag star i duschen ringer receptionen, varan chauffor star och vantar kl 9.... Som tur va var vi redan ratt ihoppackade sa vi skyndade oss ner till bilen. Chaufforen pratar inte ett ord engelska men ar hur skon som helst och kor bilen kors och tvars over vagbanan och ner i oknen. Vi stoter pa en herde med sina far som later oss ta bilder och sitta pa han hast, haha nojda smaflickor.
Vi kommer fram efter en minst sagt skumpig fard genom oknen och upptacker att det verkligen ar lagsasong i Mongoliet. Vi ar dom enda turisterna pa stallet. Vi fick bo i ett talt for 2 pers, det sag ut som ett litet dockhus innifran med sma sangar en kamin, ett skrivbord och ett diskho. Forsta dagen efter lunchen (3-ratters) sa gar vi pa upptacksfard, vi vandrade i ca 2timmar uppfor en "kulle".  Naturen var grymt storslagen och man blev lite latt tagen av vyerna.
Dag 2: Vi har bokat en "safaritur" med engelsk guide for att ta oss runt i nationalparken. Vi far se pa vildhastar, red deers, en massa lost boskap, yaks, rovfaglar och mycket vacker och historisk natur. Grym upplevelse. Aven om jag tror att somrarna eller varen ar tidpunkten att aka dit och njuta ordentligt av naturen. Fast vi hade jattetur med vadret for solen tittade fram och det var tom plusgrader pa dagarna med klarbla himmel.



Det var en helhaftig upplevelse forutom att mongolerna eldade pa i varat talt, jag skamtar inte nar jag sager att det ibland var bastuvarme, lite svart att sova vid dom lagena.

Sista dagen spenderades i Ulaan Bator, vi gick mest omkring och letade efter kaschmir sjalar som Julia ville kopa innan hon insag att det faktiskt var jakligt dyrt.

Back on track, nasta peking. // De vilsna tu


Kommentarer
Postat av: Elleeiiin

Hur kunde jag missa detta inlägg?



Fantastiska Mongoliet! Jag viste väl att det var underbart! Tack för den mentala resan mina vilsna tu!

2010-11-25 @ 16:45:01
Postat av: smockan

haha sköna turister som stannar och tar foton på får och fåraherde ooooch riider=) woopwoop

2010-11-28 @ 22:28:59
Postat av: Helene

Jag blir anvundsjuk! Guuuuud va häftigt!

2010-12-02 @ 19:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0